Nuffnang Ads

Monday, October 4, 2010

TAHUKAH ANDA....?????

Tahukah  Anda (1) : Pemimpin China yang terkenal dan menjadi kekaguman rakyat jelata, Deng Xiaoping, mempunyai rahsia tersendiri bagaiman beliau Berjaya mengekalkan kesihatan sehingga umurnya menjangkau lebih dari 90 tahun. Xiaoping mengatakan rahsianya itu ialah mengamalkan mandi air sejuk dan bermain teruk.

1.  Tahukah Anda (2) : Air terjun tertinggi di dunia ialah Air Terjun Angel yang terletak di Venuzuela, Amerika Selatan. Memiliki ketinggian 988.31 meter dan 18 kali lebih tinggi dari air terjun Niagara



Tahukah Anda (3) : Tangga bergerak terpanjang di dunia berada di Ocean Park, Hong Kong. Ia merangkumi kepanjangan 745 kaki dengan kelebaran 377 kaki.

Tahukah Anda (4) : Pokok Methuselah yg banyak tumbuh di California, Amerika Syarikat dipercayai sebagai tumbuhan organism tertua di dunia iaitu mencecah usia 4800 tahun.

Tahukah Anda (5) : Satu sudu tanah mampu mengandungi sehingga 100 juta bacteria di dalamnya.

Tahukah Anda (6) : Pada setiap tahun, Alaska dicatat mengalami maksimum 5000 kejadian gempa bumi.

Tahukah Anda (7) : Aktor Hollywood handalan, Jean-Claude Van Damme mempelajari bahasa Inggeris  menerusi siri kartun “The Flintsones”

Tahukah Anda (8) : Charles Ginsberg merupakan pencipta pita video pada tahun 1956.

Tahukah Anda (9) : Secara purata, seseorang dewasa memiliki antara 40 hingga 50 ribu sel lemak di dalam tubuh badan.

Tahukah Anda (10) : King Alfonso yg memerintah Sepanyol (1886-1931) mengalami masalah pendengaran. Dia mempunyai seorang pembantu yg dikenali sebagai Athem Man yg ditugaskan memberitahunya supaya berdiri ketika lagu nasional Sepanyol dimainkan kerana raja tersebut tidak dapat mengecam lagu tersebut.

Tahukah Anda (11) : Pada 28 Julai 1914, Austria-Hungary telah menyerang Serbia dan bermula dari detik itu berlangsungnya perang dunia pertama.

Tahukan Anda (12) : Deruan angin paling laju di dunia yg pernah dicatatkan berlaku di gunung New Hampshire, Washington dengan kelajuan 231 batu per jam.

No comments:

Post a Comment