Nuffnang Ads

Friday, September 16, 2011

Sebastian Coates - Uruguay Kedua Menyertai Liverpool

Pemain yg berusia 20 tahun ini telah ditandatangani kontrak jangka panjang pada hari Selasa lalu untuk mengukuhkan barisan pertahanan The Reds. Coates tiba di Merseyside segar dari yang dinobatkan sebagai pemain muda terbaik pada Kejohanan Copa Amerika bulan lalu. Coates menjadi pemain Uruguay kedua yg menyertai Liverpool, selepas  rakan senegaranya, Luis Suarez.
Suarez membuat peralihan yang lancar kepada kehidupan di England selepas bergerak dari Ajax pada bulan Januari, dan Coates diberi harapan baru dgn jersi No.16.
Cuba kita ingat balik perlawanan pada 10 September lepas, ketika Liverpool berkunjung ke Stoke, ramai penyokong LFC mula mempertikaikan sumbangan Carragher. Jujurnya, Carra berada di tempat yang betul tetapi sedikit perlahan untuk memintas pergerakan Jonathan Walters. Peminat LFC berpendapat Carra tidak lagi sesuai untuk diturunkan dalam kesebelasan utama kerana rentak permainan semakin laju manakala Carra pula semakin perlahan. Saya bersetuju tetapi saya juga perlu berlaku adil pada Carra. Tahukah anda bahawa tahap permainan Carra semakin meningkat pada musim 2010/2011 berbanding 2009/2010? Statistik membuktikan bahawa Carra berjaya membuat 855 clearance dari kawasan bahaya musim lepas berbanding hanya 68 pada musim 2009/2010. Begitu juga dengan kejayaannya memintas bola sebanyak 199 berbanding hanya 22 dan kejayaan membuat blocking di depan pintu gol sebanyak 106 kali berbanding 20 kali untuk dua musim sebelum ini. Tidak dinafikan, pergerakan Carra tidak sepantas dahulu tetapi tidak adil untuk kita menghukum pemain ini hanya dengan satu kesilapan. Tambahan pula, ulang tayang tidak menampakkan bahawa tindakan Carra sebagai satu kesalahan yang boleh mengakibatkan penalti.
Oleh itu, dgn pembelian terbaru King Kenny terhadap Sebastian Coates boleh dianggap satu penyelesaian dari masalah ini…

No comments:

Post a Comment