Nuffnang Ads

Friday, September 16, 2011

Welcome Back To Bellamy

Craig Bellamy kembali bersama the Reds. Empat tahun selepas meninggalkan Anfield dan Rafa Benitez, Bellamy sekali lagi menjadi pemain Liverpool.
Ketika beliau menanti di Cardiff pada 31 Ogos untuk masa depannya ditentukan oleh Kenny Dalglish atau Harry Redknapp atau mungkin Cardiff City sebagai salah sebuah kelab Inggeris yang berminat, Bell…amy turut sedar bahawa ada kelab di Moscow yang sedia menerbangkannya dengan jet peribadi ke Russia.
Ia perlu dipertimbangkan namun apa yang Bellamy mahukan ialah kepastian dan bukannya pengembaraan baru. Pemain Wales berusia 32 tahun ini melihat pengembaraannya di Manchester City tersekat, oleh kerana sikap dingin Roberto Mancini. Bukan saja hubungan dingin mereka, aspek ekonomi juga perlu dipertimbangkan. Bellamy masih ada kontrak setahun di City – dengan gaji sekitar £4.5 juta. Ia jumlah yang memang cukup besar.
Namun satu perjanjian telah dipersetujui, kerugian sedia ditanggung. Ia meletakkan beliau sebagai pemain perpindahan percuma – walaupun jangan dilupakan gaji yang bakal diterimanya di Anfield. Namun Liverpool telah puas mencongak dan ia mungkin boleh menjadi perpindahan paling berbaloi musim panas ini.
Apa yang dimahukan Bellamy, sama seperti pemain lain, untuk rasa disayangi — mungkin sedikit sudah memadai. Dalglish dan Liverpool telah menawarkannya. Apa yang ditawarkan Bellamy kepada mereka ialah kesanggupan untuk berkerja-keras seperti mana Dirk Kuyt dan di kedua-dua belah sayap. Beliau menjadi pilihan yang terlalu bagus untuk ditolak oleh Dalglish.

Apa yang turut diberikan Bellamy ialah kasih sayang sebenar dan pemahaman sebenarnya terhadap kelab. Mungkin ada penyokong City yang berasa skeptikal apabila Bellamy menceritakan rasa hormatnya kepada Dalglish kerana pada mereka ia hanyalah kerana faktor wang semata-mata.
Memuji Dalglish, Bellamy berkata: ‘Untuk setiap penyokong Liverpool, Kenny mungkin pemain terbaik yang pernah menyarung jersi merah jadi ia dengan sendiri telah menceritakannya. Beliau adalah pemain-pengurus pertama yang memenangi kejuaraan Berganda dan lihat saja cara beliau menjaga perilakunya.’
Namun apa yang dikatakan Bellamy itu tiada bezanya dengan apa yang dikatakan beliau semasa berada di Cardiff enam bulan yang lalu.
Ketika itu, pemain yang diketepikan Mancini, pemain yang dipinjamkan selama semusim di tempat kelahirannya, mengulas tentang karier yang bermula seawal usia 15 tahun di Norwich dan telah membawanya mengembara ke Coventry, Newcastle, Celtic, Blackburn, West Ham, City dan sudah tentu Liverpool.

Inilah yang dikatakannya.
‘Liverpool, saya menyokongnya sejak kecil. Memang hebat untuk melihat Dalglish berada di situ ketika ini, ia memberikan dorongan kepada saya. Saya menyukai mentaliti Boot Room — inilah yang menjadikan Kelab Bolasepak Liverpool. Apabila anda menyokong sebuah kelab, anda perlu memahami kenapa. Apa yang menjadikannya cukup hebat? Kemasukan Shankly, Boot Room — mereka semua duduk dalam satu bilik, lima atau enam orang dan tiga dari mereka kemudiannya memenangi Piala Eropah!
‘Betapa hebatnya perbualan yang mereka ada pada setiap minggu. Dan jika anda berada di situ, anda tidak hanya mendengar dan bersetuju, mereka bertanya pandangan anda. Mereka saling melengkapi satu sama lain. Dari ruang sempit itu mereka mencipta sebuah kelab.
‘Saya melihatnya dan merasakan sesuatu untuk kelab … tapi kini Dalglish telah kembali dan saya hanya berdoa agar semuanya berjalan lancar. Setakat ini ia memang bagus — (Luis) Suarez, pasti menyeronokkan untuk melihat bagaimana sumbangan Andy Carroll. Serba sedikit ia menyentuh perasaan saya.’
Bellamy memberikan pujian yang besar untuk Norwich dan West Ham serta memuji bakat pengurusan Redknapp jadi ia bukanlah satu rayuan untuk mendapatkannya. Bellamy ketika itu lebih mahukan perpindahan kekal ke Cardiff.
Namun harapan mereka untuk naik divisyen telah pudar dan pemilik kelab dari Malaysia tidak mampu untuk mengekalkan khidmat Bellamy.
Ia mewakili penyelesaian impian untuk pemain sayap. Dalam karier terdahulunya di Anfield, Bellamy memberitahu Benitez tidak meyakininya. Namun beliau masih mampu bermain dalam 42 perlawanan dan walaupun insiden kayu golf dengan John Arne Riise tidak akan dilupakan, gol Bellamy di Nou Camp turut tetap dikenang kerana ia membantu menyingkirkan Barcelona – yang dibarisi Xavi, Messi, Ronaldinho — dari Liga Juara-juara.
Liverpool mara ke final menentang AC Milan. Bellamy memanaskan bangku simpanan; Jermaine Pennant di bahagian kanan midfield, Boudewijn Zenden di bahagian kiri. Jadi Bellamy berhijrah ke West Ham, di mana beliau bertemu Steve Clarke dan Kevin Keen, yang kini menjadi jurulatih di Liverpool. Dalglish tidak mengharapkan Bellamy, di usianya, untuk bermain setiap minggu. Pemain ini mengalami kecederaan teruk kebelakangan ini namun musim lepas berjaya bermain dalam 35 perlawanan untuk Cardiff di Liga Kejohanan termasuk perlawanan dengan Wales.

No comments:

Post a Comment